יום שישי, 24 במאי 2019

ghostery

להלן ניסיון השימוש שלי בghostery , כדי להבין מה מאתרים עלינו בכל חיפוש פשוט, בכל שוטטות תמימה בעולם האינטרנט - לפעמים באופן שאינו מודע. לא רק היסטוריה נאספת עלינו, אלא כל מיני טרקרים שעוקבים אחר כל פעילות שלנו ברשת. 

התקנתי את ghostery בדפדפן שלי, כדי לבחון את סוגיה זו על אתר ynet. לראות, מה האתר לומד עלי, תוך כדי שוטטות תמימה, מה הוא משאיר לי במחשב, והאם אפשר למנוע את זה? 
נכנסתי לקטגוריה "אוכל" ומהר מהר המספרים ליד האימוג'י של הרוח החלו לעלות. מ0 ל21 טרקרים שונים תוך שניות בודדות. מצ"ב צילום מסך שמפרט את הטרקרים השונים מהעוקבים מסוג advertiser 



החלטתי לעשות חיפוש על אחד הטרקרים שהתוסף חסם, כדי להבין למה הוא חסם אותו? הטרקר שבחרתי הוא Taboola 

טבולה הוא טרקר מתוחכם, מבוסס אלגוריתם מורכב - שפיתחו חבורה של חנונים ישראליים בזמן שירותם בצבא, שתפקידו להעלות הצעות למשתמש ברשת. ההצעות רבות ומגוונות ויכולות לכלול סרטים וסרטונים, כתבות לקריאה, או אתרים שונים שקשורים להעדפות השונות של כל משתמש- ומבוססות על ההעדפה האישית שלו. 

כדי להתחיל לדון ביתרונות ובחסרונות של הטרקר, אצטט מפי אחד המייסדים של אותו הטרקר: 

"people don’t really wake up in the morning thinking about new videos or articles they would like to consume that day. Search could never solve that problem:
 how can someone search for something they don’t even know exists?" 

לפי דעתי, במילים אלה מביע המייסד את יסוד הבעיה. אנשים כבר לא מתאמצים בשום דבר- בטח שלא בעת גלישה ברשת. אדם לפי דעתו, לא יקום בבוקר ויחליט בעצמו איזה תוכן הוא ירצה לצרוך - באמצעות חיפוש ספציפי של תוכן במנועי החיפוש השונים - אלא צריך "עזרה" חיצונית - עולם שתפור למידותיו, מבוסס אלגוריתם שמכיר את העדפותיו האישיות, כדי שלא יתאמץ, אלא פשוט ייחשף לתוכן שמוצע לו, שיתכן שבחיפוש אקטיבי לא היה מגיע אליו בחיים. 

טרקרים כמו "טבולה" הופכים את הגולשים ברשת מגולשים אקטיביים, מודעים, בעלי זכות בחירה - לגולשים "פסיביים", עצלנים, צרי אופקים - כי הם תקועים בתוך חליפה שתפורה למידותיהם. הם לא יחפשו משהו חדש, לא יחשפו לדעות שונות נושאים ותחומים שונים, אלא יישארו בתוך הCOMFORT ZOON  שהטרקרים מספקים להם. 

נכון, יש עניין של נוחות. הרבה נוחות. אני אישית פותחת את העיניים בבוקר וגולשת בדיוק לכתבות שמעניינות אותי ולא טובעת בים של אינפורמציה שאינה רלוונטית או אינה מעניינת אותי.  ההתאמה האישית למידותי גורמת לי להשתמש יותר ברשת, לסמוך ולאהוב את האלגוריתמים האלה.  אבל, הקבלה המוחלטת של אדם את הרעיון שהרשת מכירה אותו כל כך טוב, מבלי שהוא מביע התנגדות אינה בהכרח טובה. האדם הפשוט אינו יודע על מאות אלפי הטרקרים ש"מתחבאים" להם באתרים מסחריים שונים ומספקים אודותיו  טונות של מידע-24/7 - מה שפוגע  שפוגע בפרטיותו , חושף אותו למניעים מסחריים או אחרים (אנחנו יכולים רק לדמיין) ויש ספק ביעילותם.

הטרקרים הטמונים ברשת גורמים גם לאדם הכי חכם ומתעניין שאוהב ללמוד,  להפוך לאדם צר אופקים, שאינו נחשף לדבר חוץ ממה שמוצע לו "על מגש של כסף".  נוצר מצב שבו הרשת מקטבת ומפלגת את החברה, לתחומי עניין שונים - כך שכמעט ולא נוצרת אינטראקציה בין אנשים שונים, ממקומות שונים ובעלי דעות שונות. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ממן 15 ואחרון חביב, ניתוח תנועות בגוגל אנליטיקס

סעיף א' - צילום מסך של הגדרת תחום התאריכים לניתוח למחצית הראשונה של 2017  סעיף ב' - ניתוח התנועה של כמות המבקרים שהגיעו לאתר ד...