זה לא סוד שהרשת אוספת עלינו מידע. זה לא סוד שאנחנו נתמכים ברשת, בחיפוש מהיר - כדי להגיע למידע בכמות וביעילות, מכל מקום ובכל שעה, דרך אפליקציות שונות שעוזרות לנו להכיר את הסביבה טוב יותר כמו "גוגל מפות" או "איזי" . האמת היא שחיפוש פשוט בגוגל מניב לנו את התוצאה שאנחנו צריכים - באופן כמעט מיידי.
אבל, על הנוחות הזו אנחנו משלמים בפרטיות שלנו. גופים פרטיים משלמים לגוגל ולמנועי החיפוש השונים כדי שיתאימו את התוצאות לפי מיקום, העדפות, מצב רגשי - ואפילו לפי הסביבה הקרובה שלנו. זאת על מנת שנקבל תוצאות ש"תפורות למידותינו" - ואלו, יגדילו את הסיכוי של המפרסמים להגיע אלינו באופן האפקטיבי ביותר.
לדוגמה, נניח ואבצע חיפוש על המילה "עורך דין" במנוע החיפוש גוגל . אקדים ואומר שאני במקור מראשון לציון, והמיקום שלי כרגע בעת הניסוי הוא בת ים. מצורף צילום מסך של התוצאות הראשונות - שמתחשבות במיקום שלי בזמן אמת.
ניתן לראות בצילום מסך שהתוצאות הראשונות שקפצו לי נמצאות בבת ים - ויותר מזה, מסודרות על גבי מפה שמראה את המרחק המדויק של העסק מהמיקום שלי , יחד עם טלפון ישיר ומידע על שעות פתיחה- וגם דירוגים על בתי העסק.
ביצעתי את אותו החיפוש במנוע "יאהו" - מנוע שלא קשור לחשבון גוגל שלי, שיודע עלי כביכול פחות פרטים ואלו התוצאות שהתקבלו :
שתי התוצאות הראשונות שהתקבלו, הן משרדים של עורכי דין בגוש דן, בתחום ה"תעבורה" והתוצאה השלישית, גם היא של משרד עורכי דין בגוש דן, בענייני פשיטת רגל. השוני כנראה נובע מכך שהמפרסמים השונים שילמו למנועי החיפוש השונים, כדי שיציגו את תוצאות החיפוש של המשרד שלהם בראש.
ניסיתי גם לעשות שוב חיפוש בגוגל, הפעם תחת מצב גלישה פרטי - וקיבלתי תוצאות שונות מאלו של קודם.
כאן ניתן לראות שלא התבצעה התחשבות במיקום שלי, אלא עלו תוצאות מודעה ראשונות בתור, כולן באזור גוש דן, וגם עלו הצעות לחיפוש ספציפי יותר מצד מנוע החיפוש - בקשה לדייק את הבקשה ל "דיני משפחה" או "פלילי".
לסיכום, ניתן לראות שההתאמה הגדולה ביותר בתוצאות החיפוש התקבלה ממנוע "גוגל" תחת חיפוש רגיל. חיפוש זה התחשב במיקום שלי - ונתן לי את האינפורמציה הרבה ביותר אודות בתי העסק באזור. חיפוש ב"גוגל" תחת מצב פרטי- הניב תוצאות של מפרסמים שונים, כולם עדיין באזור "גוש דן". החיפוש ביאהו גם הוא הניב תוצאות של מפרסמים שונים, אומרת בזהירות מבלי להתחייב על קשר ישיר שעצרה אותי משטרה בעת נהיגה השבוע, ויצא לי לדבר על זה הרבה - והתוצאות הראשונות במנוע זה היו של עורך דין לענייני תעבורה.
בנוסף לכל אלה, ניתן ללמוד גם על כוונת המפרסמים השונים אשר מעניקים חשיבות לשרשרת החיפוש "עורך דין" על מנת להתבלט בפני לקוחות פוטנציאלים שיקלידו אותה.
אבל, על הנוחות הזו אנחנו משלמים בפרטיות שלנו. גופים פרטיים משלמים לגוגל ולמנועי החיפוש השונים כדי שיתאימו את התוצאות לפי מיקום, העדפות, מצב רגשי - ואפילו לפי הסביבה הקרובה שלנו. זאת על מנת שנקבל תוצאות ש"תפורות למידותינו" - ואלו, יגדילו את הסיכוי של המפרסמים להגיע אלינו באופן האפקטיבי ביותר.
לדוגמה, נניח ואבצע חיפוש על המילה "עורך דין" במנוע החיפוש גוגל . אקדים ואומר שאני במקור מראשון לציון, והמיקום שלי כרגע בעת הניסוי הוא בת ים. מצורף צילום מסך של התוצאות הראשונות - שמתחשבות במיקום שלי בזמן אמת.
ניתן לראות בצילום מסך שהתוצאות הראשונות שקפצו לי נמצאות בבת ים - ויותר מזה, מסודרות על גבי מפה שמראה את המרחק המדויק של העסק מהמיקום שלי , יחד עם טלפון ישיר ומידע על שעות פתיחה- וגם דירוגים על בתי העסק.
ביצעתי את אותו החיפוש במנוע "יאהו" - מנוע שלא קשור לחשבון גוגל שלי, שיודע עלי כביכול פחות פרטים ואלו התוצאות שהתקבלו :
שתי התוצאות הראשונות שהתקבלו, הן משרדים של עורכי דין בגוש דן, בתחום ה"תעבורה" והתוצאה השלישית, גם היא של משרד עורכי דין בגוש דן, בענייני פשיטת רגל. השוני כנראה נובע מכך שהמפרסמים השונים שילמו למנועי החיפוש השונים, כדי שיציגו את תוצאות החיפוש של המשרד שלהם בראש.
ניסיתי גם לעשות שוב חיפוש בגוגל, הפעם תחת מצב גלישה פרטי - וקיבלתי תוצאות שונות מאלו של קודם.
כאן ניתן לראות שלא התבצעה התחשבות במיקום שלי, אלא עלו תוצאות מודעה ראשונות בתור, כולן באזור גוש דן, וגם עלו הצעות לחיפוש ספציפי יותר מצד מנוע החיפוש - בקשה לדייק את הבקשה ל "דיני משפחה" או "פלילי".
לסיכום, ניתן לראות שההתאמה הגדולה ביותר בתוצאות החיפוש התקבלה ממנוע "גוגל" תחת חיפוש רגיל. חיפוש זה התחשב במיקום שלי - ונתן לי את האינפורמציה הרבה ביותר אודות בתי העסק באזור. חיפוש ב"גוגל" תחת מצב פרטי- הניב תוצאות של מפרסמים שונים, כולם עדיין באזור "גוש דן". החיפוש ביאהו גם הוא הניב תוצאות של מפרסמים שונים, אומרת בזהירות מבלי להתחייב על קשר ישיר שעצרה אותי משטרה בעת נהיגה השבוע, ויצא לי לדבר על זה הרבה - והתוצאות הראשונות במנוע זה היו של עורך דין לענייני תעבורה.
בנוסף לכל אלה, ניתן ללמוד גם על כוונת המפרסמים השונים אשר מעניקים חשיבות לשרשרת החיפוש "עורך דין" על מנת להתבלט בפני לקוחות פוטנציאלים שיקלידו אותה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה